Nivel
II
(5-6/7 ani)
Grupa: pregatitoare
Institutoare:
Hodea angelica
Tema
de studiu: “Cand, cum si de ce se intampla?”
Tema
proiectului: “De vorba cu Zana Primavara”
Tema
zilei:”Bucuriile primaverii”
Domenii
implicate:
1.Activitati de dezvoltare personala
(ADP):
Rutine: Ma pregatesc pentru
activitatile zilei
Intalnirea de dimineata:”Ma bucur ca e
primavara…”
Tranzitii:”Primavara a sosit!”,“Un
copilas”
2.Activitati liber alese (ALA1):
Arta:”Crengute cu mugurasi
(flori)”(pictura)
Constructii:”Primavara a
sosit!”(macheta)
Biblioteca:”Alege ce se potriveste
primaverii!”
3.Activitati pe domenii experientiale
(ADE):
DS:”Ne jucam cu primavara”(joc
didactic)
DPM:”Saritura in lungime de pe loc–joc:
Sarim ca pasarelele”
4.Activitati liber alese (ALA2):
Jocuri distractive:”Spune cuvantul”,”Da
mai departe”,“De-a paznicul”
Forma
de realizare: Activitate integrata ADP+ALA 1+DS:”Bucuriile primaverii”
Activitate integrata DPM+ALA2:”Hai la joc!”
scenariul zilei:
Ziua buna incepe la “Intalnirea
de dimineata”unde copiii sunt salutati de educatoare:
-
Buna dimineata! Grupa pregatitoare… - Buna dimineata! Doamna
educatoare…
Credem ca
salutul Buna dimineata
Ne aduce un
strop de voiosie si ne face placuta viata!
Se completeaza prezenta si Calandarul naturii ocazie cu care se discuta
despre anotimpul primavara si despre bucuriile pe care ni le aduce sosirea
acestui anotimp. In cadrul “Impartasirii cu ceilalti” fiecare copil va continua
enuntul “Ma bucur ca e primavara pentru ca…”(dezvoltarea abilitatilor de
comunicare/ vizeaza sentimentele copiilor) iar ca activitate de grup se vor
recita urmatoarele versuri insotite de miscari:
Buna dimineata, cer frumos! (ridica
bratele spre cer)
Buna dimineata soare luminos! (ridica
mainile sub forma unei coronate deasupra capului)
Buna dimineata micule vant ce alergi pe
pamant! (imita miscarea vantului)
Buna dimineata pomisori iubiti!
(mainile arata coroana rotunda)
Buna dimineata pasari mari si mici! (bratele
lateral imita zborul)
Buna dimineata pietre tari! (picioarele
bat podeaua)
Buna dimineata grupa de strengari!
Noutatile zilei – Zana Primavara care se afla in Centrul tematic al
grupei are in cosulet mai multe plicuri din care vom afla “bucuriile” pe care
ea le-a pregatit pentru noi in aceasta zi, respectiv activitatile ce urmeaza sa
le desfasuram. Primul pilc va contine sarcinile pentru activitatea pe centre. La
Sectorul Arta copiii vor picta
crengute cu mugurasi/flori, in Sectorul
Constructii vor confectiona o macheta de primavara, iar in Sectorul Biblioteca vor alege jetoanele
ce se potrivesc primaverii, aspecte si fenomene de primavara.
Activitatea din Domeniul Stiinte,
este Activitate matematica realizata printr-un joc didactic in care vom folosi
materialul si lucrarile rezultate din activitatea pe centre.
Activitatea din Domeniul
psiho-motric, Educatia fizica va avea ca parte fundamentala jocul de
miscare “Sarim ca pasarelele”, iar in activitatatile liber-alese ALA2 se vor
desfasura jocuri linistitoare, distractive pentru revenirea organismului dupa
efort.
Activitate
integrata ADP+ALA 1+DS
Tema:”Ne
jucam cu primavara!
Tipul
activitatii:Verificare si consolidare de cunostinte si deprinderi
Scopul
activitatii:Verificarea cunostintelor referitoare la: caracteristicile
anotimpului primavara, utilizarea numerlor si a cifrelor; Consolidarea unor
abilitati motorii - de manipulare de finete; Dezvoltarea abilitatilor de
interactiune cu copiii si adultii;
Oiective
operationale:
ADP:
·
Sa discute cu colegii si educatoarea despre anotimpul primavara;
·
Sa denumeasca aspecte specifice anotimpului primavara;
·
Sa recunoasca cum e vremea afara prin stabilirea corecta a
jetoanelor specifice calendarului naturii;
·
Sa raspunda adecvat, verbal sau comportamental la ceea ce i
se spune;
·
Sa picteze mugurasi/flori pe crengute respectand cifra
aflata in coltul fisei;
·
Sa
precizeze materialele de lucru si modul de utilizare a acestora;
·
Sa realizeze componentele machetei prin imbinarea, lipirea
si asezarea materialelor;
·
Sa
lucreze impreuna cu colegii la realizarea machetei;
Biblioteca:”Alege
ce se potriveste primaverii!”
·
Sa aleaga imaginile despre primavara si sa motiveze alegerea
lor;
·
Sa
citeasca imaginile despre primavara;
DS:”Ne
jucam cu primavra!”(joc didactic)
·
Sa numere corect de la 1 la 9 crescator si descrescator,
pornind de la un numar dat;
·
Sa alcatuiasca sirul numeric crescator si descrescator;
·
Sa raporteze corect cifra la cantitate si cantitatea la
cifra;
·
Sa numeasca vecinul
mai mic si/sau mai mare al unei cifre date;
·
Sa identifice pozitia
unui obiect intr-un sir utilizand numeralul ordinal;
·
Sa efectueze operatii de adunare si
scadere cu 1 si 2 unitati, in limitele 1-9 utilizand corect semnele “+, -, =”;
Strategii didactice:
·
Metode si procedee: conversatia, explicatia, demonstratia,
jocul, problematizarea, munca individuala, execitiul;
·
Mijloace didactice:
Intalnirea de dimineata:
Calendarul naturii, Catalogul grupei, Zana Primavara, plicuri
Sectorul Arta: fise cu
crengute, jetoane cu cifre, acuarele, creioane, apa, servetele;
Sectorul Constructii: placa
de polistiren, “gadrulete” (bambus), flori plastic, ghiocei carton, sarma,
pietricele, puisori, pasari, buburuze, crengute, mugurasi din hartie creponata,
plastilina, lipici;
Sectorul Biblioteca: cosulet,
jetoane cu imagini caracteristice anotimpurilor, Zana Primavara;
DS: jetoanele alese in cosulet din
Sectorul Biblioteca, jetoanele pictate la sectorul Arta, macheta construita in
Sectorul Constructii (pomisori, gardulete, flori galbene si mov, ghiocei,
puisori, buburuze, pasarele, pietricele din rondurile cu flori), cifrele 1-9 cu
magneti, semnele “+,-, =”, jetoane cu
magneti, snur, tabla magnetica;
Forme de organizare: frontal, individual, pe grupe
Locul de desfasurare: sala de grupa
Bibliografie:
* Ministerul Educaţiei Cercetării şi
Tineretului – Curriculum pentru învăţământul preşcolar 3-6/7ani
* Georgeta Toma
(2009), Suport pentru aplicarea noului curriculum pentru invatamantul prescolar
nivel 5-7 ani, Editura delta Cart Educational, Pitesti
* Magdalena
Dumitrana (2002), Activitatile matematice in gradinita, Editura Compania,
Bucuresti
* Coord. Viorica
Preda (2009), Metodica activitatilor
instructive-educative in gradinita de copii, Editura Gheorghe Cartu Alexandru,
Craiova
Moment
organizatoric:
Sala de grupa va fi aerisita, materialul didactic pregatit in prealabil
si acoperit.
Intalnirea de dimineata se va desfasura pe sacaunelele asezate in
semicerc de unde copiii se vor aseza la masutele pregatite in cele trei centre,
Arta, Biblioteca, Constructii;
Dupa finalizarea jocurilor alese , pentru jocul didactic din DS copiii
se vor aseza din nou in semicerc cu fata spre cele trei sectoare.
Demers
didactic:
Evenimente
didactice
|
Continut
stiintific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.Capatarea atentiei
|
- Zana
Primavara care se afla in Centrul tematic al grupei are in cosulet mai multe
plicuri din care vom afla “bucuriile” pe care ea le-a pregatit pentru noi in
aceasta zi, respectiv activitatile ce urmeaza sa le desfasuram…
|
Conversatia
Explicatia
|
|
2.Anuntarea temei si a obiectivelor
|
-Primul
pilc va contine sarcinile pentru activitatea pe centre. La Sectorul Arta copiii vor picta
crengute cu mugurasi/flori, in Sectorul
Constructii vor confectiona o macheta de primavara, iar in Sectorul Biblioteca vor alege
jetoanele ce se potrivesc primaverii, aspecte si fenomene de primavara.Cu
materialele confectionate de voi in cele trei sectoare ne vom juca apoi jocul didactic “Ne jucam cu primavara”, vom
numara si socoti in limitele 1-9, va veti pregati pentru scoala pentru ca din
toamna veti fi scolari…
|
Conversatia
Expilcatia
|
|
3.Prezentarea continutului si
dirijarea invatarii:
|
- Copiii
isi vor alege sectorul preferat iar in timp ce ei lucreaza le dau indicatii
si explicatii suplimentare;
-Tranzitia
de la activitatea pe sectoare la jocul didactic se va realiza prin cantecul
Primavara a sosit!”...
|
||
4.Reactualizarea cunostintelor:
|
-
Pana la cat am numarat in aceasta saptamana?Ii rog pe copiii care au pictat
crengute cu flori, sa ia jetoanele sa numere florile si sa se aseze in sir
crescator (1-9)…schimbati-va locurile si va asezati acum in sir descrescator
(9-1)
|
Expilcatia
Conversatia
Exercitiul
|
Aprecieri
verbale
|
5.Desfasurarea jocului:
Varianta
1
Varianta
2
Varianta
3
Varianta
4
Varianta
5
|
- Haideti
sa ne jucam cu macheta…sa numaram obiectele confectionate si asezate pe
macheta si sa gasim cifra care ne arata cate sunt…( 1closca, 2 ronduri de
flori, 3 pomisori infloriti, 4 pasarele, 5 ghiocei, 6 puisori, 7 flori mov, 8
buburuze, 9 flori galbene)
-
Copiii numiti vor numara si vor raporta cifra la cantitate (cifrele vor fi
asezate crescator pe tabla magnetica)
-
Voi cere copiilor “citirea” cifrelor pare si impare de pe tabla;
-
Voi solicita compararea numerelor si asezarea semnelor “<,>”; “Cati
puisori sunt?(6 puisori) Cate flori
mov?(7 flori mov) In care grupa avem mai multe obiecte? (in grupa florilor
mov) 6<7…
- Dupa closca vin 6 puisori…Care dintre ei
au palarioara rosie…dar roz…dar verde…Copiii vor raspunde aceseti probe
folosind numeralul ordinal;
- Gardul
gradinii are scanduri de doua culori…prima bucata de gard e maro deschis… a
doua maro inchis…a treia…maro deschis….a noua….
-
Din aceste bucati de snur albe, va rog
sa construiti cifrele 1-9 prin asezarea acestora pe covor;
-Dupa
construirea cifrelor, voi cere precizarea vecinilor, vecinul mai mic si
vecinul mai mare…
|
Execitiul
Jocul
Problematizarea
Conversatia
|
Aprecieri
verbale
Aplauze
|
6.Obtinerea performantei:
|
-Intr-un
plic adus de Zana Primavara se vor gasi palete cu cifre si o scrisoare ce
contine urmatoarea poveste:
A sosit primavara!
“E
o zi minunata de primavara…Pe cer straluceste un soare bland si luminos (1)
incercand sa alunge si ultimii doi nori (2). Razele lui calde au trezit la
viata toata natura.Pe crengile celor trei (3) pomi stau sa plezneasca
mugurii, iar in gradinite au aparut florile: patru panselute (4) si cinci (5)
lalele, mai incolo sase papadii (6).Printre flori apar sapte (7) buburuze
rosioare, iar cei opt (8) puisori se misca veseli.Un stol de noua (9)
randunele sosesc si-si cauta vechile cuiburi…tabloul e minunat si toate cele
zece (10) degetele de la maini aplauda bucuroase ca e primavara! E un tablou de
nota 10!
-In
timp ce citesc povestea copii numara si aseaza jetoane pe tabla magnetica,
realizand tabloul de primavara.
|
Jocul
|
|
7. Asigurarea retentiei si a
transferului:
|
-Se
vor rezolva urmatoarele “probleme illustrate” si se va scrie pe tabla magnetica
operatia corespunzatoare:
-”In
cosul Primaverii am gasit
9 jetoane ce se portivesc,
Daca
pe unul eu il ratacesc,
Cate
jetoane in cos mai gasesc?
9-1=8
-“Azi
devreme am numărat
Sase pui
când m-am sculat.
Dar din ouă, mai apoi,
Au mai ieşit încă doi.”
6+2=8
|
Problematizarea
Exercitiul
|
|
8. Incheierea activitatii:
|
-Voi
face aprecieri asupra modului in care copii au participat la activitate si a
corectitudinii raspunsurilor date;
-Se
va canta cantecul “Un copilas”
|
Activitate
integrata DPM+ALA2
Tema:”Saritura
in lungime de pe loc –joc: Sarim ca pasarelele”
Tipul
activitatii: Consolidare de priceperi si deprinderi
Scopul
activitatii: Consolidarea deprinderii motrice de baza – saritura; Stimularea
calitatilor intelectuale, de vointa si afective, in vederea aplicarii
independente a deprinderilor insusite;
Obiective
operationale:
·
Sa execute corect saritura in lungime de pe loc,respectand
tehnica de executie, si explicatiile
educatoarei;
·
Sa execute corect exercitiile pentru influentarea selectiva
a aparatului locomotor;
·
Sa respecte pozitia corecta pentru comenzile :”Drepti!”, “Pe
loc repaus!”, “La stanga!”, “La dreapta!”;
·
Sa actioneze promt si dinamic in conditiile respectarii
regulilor jocului de miscare;
·
Sa manifete in timul jocurilor atitudini de cooperare,
spirit de echipa, de fair-play;
Strategii didactice:
·
Metode si procedee: descrierea,conversatia, explicatia,
demonstratia, exercitiul, jocul
·
Mijloace: cerculete (cuiburi), fluier, clopotel, cutie,
esarfa, stimulente-medalii
Forme
de organizare: frontal, individual, pe grupe, în coloană ( 1, 2)
Locul
de desfasurare: sala de grupa
Bibliografie:
* Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului
– Curriculum pentru învăţământul preşcolar 3-6/7ani
* Antonovici I. (2010)
- Educaţia fizică în grădiniţă, Editura Didactica Publishing, București
* Barta A., Dragomir P. (1995) - Deprinderi motrice la
preşcolari, Editura V&Integral, București
* Munteanu C.,
Munteanu E. (2009) – Ghid pentru învațămantul preșcolar Editura
Polirom
Moment
organizatoric:
·
Mobilierul grupei va fi lipit de pereţi
pentru a crea spaţiu cât mai mult pentru desfaşurarea activităţii;
·
Materialul necesar se va afla într-un
colţ la îndemâna educatoarei;
·
Sala de grupă va fi bine aerisită şi se
va menţine permanent o sursa de aer curat printr-un geam deschis;
·
Copiii vor intra ordonat de pe hol;
Demers
didactic:
Momentele activitaţii
|
Conţinutul activităţii
|
Durata/ dozarea
|
Formaţii de lucru / Indicaţii metodice şi
organizatorice
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.Organizarea
colectivului de copii (1-2 minute)
|
Alinierea
Poziţia”drepţi”
Poziţia „ Pe loc
repaus ! „
Verificarea
echipamentului şi a stării de sănătate.
Anunţarea temei
|
-Intrarea
copiilor în sala de grupă se va face
din hol, distanţa dintre ei va fi de un braţ; prin săritură cu faţa spre mine
luat ! Vă aliniaţi ! Punem mâna dreaptă pe şold, capul întors spre dreapta
...
-„ Drepţi ! „
Braţele întinse pe lângă corp, spatele drept, pieptul înafară, privirea
înainte, călcâiele apropiate, vârfurile picioarelor uşor depărtate ....
- Grupă pe loc
repaus! Piciorul stâng uşor înainte, braţele îndoite la spate !
- Verific ţinuta
pentru activitatea de educaţie fizică: trening, tricou, pantofi de sport.
- Tema zilei este”Bucuriile primaverii”, una dintre
aceste bucurii este ca ne putem juca...de aceea va propun sa ne jucam
jocul:”Sarim ca pasarelele.” Apoi ca sa ne revenim dupa efort ne vom juca
cateva jocuri distractive.
|
|
2. Pregătirea
organismului pentru efort şi influenţarea selectivă a aparatului locomotor
(8 – 10 min)
|
Mers în cadenţă
Mers pe vârfuri
cu braţele în sus
Mers pe călcâie
cu bratele la spate
Mers fandat
Alergare uşoară
Alergarea cu
pendularea gambei înapoi.
Alergarea cu
ridicarea genunchilor la piept
Alergare cu
oprire şi pornire la semnal.
Mers liber în
cerc şi exerciţii pentru respiraţie.
Formarea
coloanei de gimnastică cu luarea intervalelor prin întinderea braţelor
lateral orizontal.
Exerciţiul nr.1
„Fă ca mine!„
(exerciţiul
pentru cap-gât)
Exercitiul nr.2
„Randunelele”
(exercitul penru
memebrele superioare)
Exercitiul nr.3
„ Şurubul „
(exerciţiul pentru trunchi)
Exercitiul
nr.4
“Barza-ntr-un picior”
(exercitiu pentru membrele inferioare)
Exercitiul nr.5
“Incearca sa zbori”
(exercitiul pentru membrele inferioare)
|
1tur de sală
1tur de sală
1tur de sală
1tur de sală
1tur de sală
1tur de sală
1 tur de sala
4 ori
4x4
4x4
4x4
4x4
|
-„ Grupă
drepţi!”
- „La dreapta!”
- „Cu stangul
inainte marş!”
„ Stângul ,
stângul ... spatele drept, capul sus, privirea înainte, braţele se mişcă pe
lângă corp...”
-Pentru ca sa ne
putem juca trebuie sa ne antrenam... Atenţie pe vârfuri cu braţele sus
mergeţi...Atenţie încetaţi!
- Mers normal (
obişnuit)
- Atenţie ...(braţele
îndoite la spate) ... pe călcâie cu braţele îndoite la spate .. mergeţi.”
Atenţie ... încetaţi ...
- Mers normal
(obişnuit)
-Atenţie ...
mers fandat ... braţele îndoite pe piciorul din faţa ce are genunchiul
îndoit, iar piciorul din spate întins... Atenţie ... încetaţi ...
-Mers normal
(obişnuit)
-Alergăm uşor
... Atenţie ... alergaţi ... se va alerga în ritm vioi cu îndoirea
genunchilior , pe vârful picioarelor, braţele îndoite pe lânga corp; alergăm
unul în spatele celuilalt, fără să ne călcăm, păstrăm distanţa de un braţ.
-Mers normal
(obişnuit)
- „Ne grăbim,
alergăm grăbit şi lovim cu calcâiele şezutul ... Atenţie... alergaţi ...
Atenţie încetaţi ...
-Mers normal
(obişnuit)
-“Alergam si ridicam genunchii cat mai sus… Atenţie... alergaţi ... Atenţie încetaţi ...
- Alergare
uşoară
- La fluierul meu, ne ghemuim, ne ridicăm şi
continuăm alergarea
- Atenţie ...
încetaţi ... La pas ... -Mergem unul după celălalt, tragem aer în piept pe
nas şi-l dăm afară pe gură, inspirăm – expirăm .
- Atenţie ... încetaţi ...
- În coloană câte unul spre mine veniţi ... in coloană
cate doi ...
-Luăm distanţă de
un braţ...braţul drept înainte...fără să atingem colegul din faţa noastră...
- Atenţie...La
stânga!...Luăm interval de două lungimi de braţe...prima coloană rămâne pe
loc, ne deplasăm spre stânga
- Grupă... Pe
loc repaus! Stând depărtat cu bratele la spate...
- Ca să fim bine
pregătiţi pentru joc haideţi să executăm câteva exerciţii fizice...
- P.I: Stând
depărtat, braţele îndoite, mâinile pe şold ...
T1: privim în
sus
T2 : privim în
jos
T3: privim la
stânga
T4: privim la
dreapta
-P.I: Stand
T1:ducerea bratelor prin lateral-sus (palmele orientate in
jos)
T2:revenire
T3/4:lovirea coapselor de doua ori cu palmele
- P.I.: stând
depărtat, braţele îndoite, mâinile pe şold...
T1- T2:
răsucirea trunchiului spre dreapta
T3-T4 răsucirea trunchiului spre stânga
(coatele se trag
spre înapoi, spatele drept...)
-P.I.:Stand
T1-T2:Indoirea piciorului stang inainte cu ducerea
genunchiuluila piept
T3-T4: Aceeasi miscare cu celalalt picior
P.I.:Stand
T1-T2 ridicare pe varfuri cu ducerea bratelor inainte
T3-T4 trecere in sprijin ghemuit cu palmele pe sol
T5- T6 saritura pe vertical cu extensie, bratele sus
T7 -T8 revenire in pozitia initiala
-Strângerea
coloanei de gimnastică: „La stânga...” din coloana de gimnastică se va trece
în coloană câte unul...
- „În coloană
câte unul spre mine veniţi... Atenţie.... stai... „
- Prin săritură
spre mine luat...
- Copiii sunt
aşezaţi în rând
|
3.Partea fundamentala
Joc “Sarim ca pasarelele”
|
Consolidarea deprinderilor motrice de bază-saritura in
lungime de pe loc
|
1parcurs/copil
1parcurs/copil
1parcurs/echipa
|
-Voi
pregati jocul de miscare:”Sarim ca pasarelele”(cercurile vor fi cuiburi)
Varianta
I: Voi aseza cinci cercuri pe un sir iar copiii vor sari pe rand in cercuri –
“pasarelele sar din cuib in cuib”; voi urmari si insista pe executia corecta
a sariturii: saritura se executa cu un balans inainte si inapoi a bratelor
libere, aterizarea facandu-se elastic, cu o usoara flexare a genunchilor;
Varianta
aII-a: In aceeasi formatie voi folosi procedeul torent - porneste primul
copil, iar cand acesta ajunge in al treilea cerc va porni urmatorul copil;
Varianta
a III-a:Voi imparti copiii in doua echipe-stoluri “cuci si randunele” inapoia
unei linii de plecare.In fata fiecarei echipe se vor afla patru
cercuri-“cuiburi”.Primele pasarele din fiecare echipa executa saritura in
lungime de pe loc si trec la capatul sirului, pornind urmatoarele
pasarele…Castiga “stolul” care a sarit in toate cercurile si a executat cat
mai corect saritura.
- Se va strânge materialul folosit;
|
4. Revenirea organismului după efort
|
Jocuri
linistitoare si distractive ALA 2
|
- Ne vom aseza impreuna pe covor in
forma de cerc;
- Jocul: ”Spune cuvantul…”
Educatoarea
fixeaza domeniul din care copiii isi vor alege cuvintele; “Spunem cuvinte
care ne duc cu gandul la anotimpul primavara… (soare, flori, iarba, pasari)
copiii vor spune pe rand un cuvant care are legatura cu domeniul
stabilit;”Spunem un cuvant care rimeaza cu “floare~culoare”
“randunica~ramurica”
“ghiocel~mititel”
- Jocul:„Dă mai departe!”
Copiii stau în
cerc şi-şi dau din mână în mână o bilă mică colorată, un copil stă în centrul
cercului cu palmele la ochi. La semnalul educatoarei din clopotel, bila se
opreşte iar copiii duc pumnii strânşi în faţă. Copilul din cerc deschide ochii
şi trebuie să ghicească la care dintre colegi se află bila.Daca nu ghiceste
din trei incercari primeste o pedeapsa hazlie.
-Jocul:”De-a paznicul”
Unul
dintre copii este paznicul, legat la ochi
sta pe un scaunel; sub scaunel este ascunsa o cutie fermecata, dar
care are legata de ea un clopotel. Un copil desemnat de educatoare incearca
sa scoata cutia fara sa faca zgomot.Daca aude zgomot paznicul face un semn si
copilul se intoarce la loc. Castiga cel care reuseste sa scoata cutia.(In
cutie se vor gasi stimulentele)
|
|
5. Incheierea activitatii
|
- Voi face
aprecieri generale şi individuale asupra modului în care s-au comportat
copiii la activitate si voi oferi recompense;
|
No comments:
Post a Comment