- cercetare ştiinţifică -
Prin împlinirea de Sine sau
"self-actualization" cum numea Maslow acest proces, omul devine om
autentic, omul îşi îndeplineşte menirea în această existenţă. Fiecare dintre
noi este o fiinţă unică, cu o structură interioară diferită de cea a
celorlalţi, de aceea însuşi procesul de "self-actualization" este
distinct la fiecare individ.
La una din conferinţele
despre fenomenele deosebite care apar în Qigong, Maestrul Yan Xin afirma:
"Privit în general Qigong-ul este o modalitate de exersare a
corpului şi a "inimii" (sufletului), de cultivare a naturii şi a
vieţii, o metodã idealã de transformare a organismului, de menţinere a unei
bune stãri de sãnãtate, de vindecare a bolilor şi de atingere a longevitãţii, o
artã demonstrativã, o "tehnicã de descãtuşare a înţelepciunii". De
asemenea, el este o ştiinţã ce înglobeazã mai multe ştiinţe, legatã îndeosebi
de actualele ştiinţe naturale şi sociale, este "tehnica avansatã a
tehnicilor avansate actuale."
Abraham Maslow ( 1908-1970 ) defineşte împlinirea sinelui drept
"un proces continuu de actualizare a potenţialităţilor, capacităţilor şi
talentelor, de împlinire a fiinţei (soartei, destinului, sau vocaţiei), o tendinţă permanentă spre unitate,
intergrare sau sinergie ." (I. Mânzat, 2000, p.237 - de Ovidiu
Brazdău).
În definirea realizării sinelui (self
actualization) , A. Maslow porneşte de la teoria motivaţiei
individului; astfel printre motivaţii şi impulsuri, nevoi, şi aspiraţii,
individul are o nevoie supremă prin satisfacere căreia se simte împlinit.
Aceasta e nevoia de realizare de sine, este nevoia care odată satisfăcută,
prezintă individul drept suma tuturor potenţialităţilor dezvoltate.
În viziunea
sa, poetul, pentru a se simţi împlinit scrie, muzicianul compune, sculptorul
şlefuieşte piatra, etc, fiecare individ are drumul caracteristic, iar devierea
de la calea personală duce inevitabil stagnare.
Persoanele cu
un grad ridicat de împlinire a sinelui au următoarele caracteristici:
• Percepţie superioară asupra realităţii
(nu utilizează proiecţia în evaluarea obiectivă a realităţii)
• Un nivel sporit de acceptare a
naturii, a propriei persoane şi a celorlalţi
• Spontaneitate, naturaleţe, simpatie (sunt
deschişi contactului, nu pretind că sunt ceea ce nu sunt).
• Centrare pe scop (caută
să îndeplinească rolul pe care şi-l asumă, sunt conştienţi de faptul că au un
scop şi depun o energie sporită pentru a servi această cauză).
• Nevoie de intimitate şi independenţă (pot
realiza sarcini de unii singuri şi pot în acelaşi timp să-şi fie suficienţi
sieşi).
• Bogăţie crescută a reacţiilor
emoţionale (găsesc încântare chiar în unele lucruri comune şi
se bucură de ceea ce unii consideră banal)
• Experienţă a stării de extaz (peak
- experience) - trăiesc momente de rupere a graniţelor eului, nu doar în somn,
ci şi ocazional în stare de veghe, printr-o transcendere scurtă a condiţiei
limitate a simţurilor.
• Empatie, identificare crescută cu umanitatea (au
atitudinea unui frate mai mare, care înţelege pe cel mai mic şi chiar dacă
adesea este dezamăgit de atitudinea acestuia continuă să-i fie alături cănd are
nevoie de suport)
• Nivel ridicat al relaţiilor
interpersonale (caută să se adune cu cei care le seamnă şi cum
sunt puţini, au per total un cerc restrâns; adună adesea în jurul lor discipoli
şi trezesc admiraţia în ceilalţi)
• Structura liberă de caracter (sunt
deschişi faţă de ceilalţi indiferent de rasă, de statut sau rol social)
• Creativitate mult crescută (chiar
dacă nu sunt artişti, în domeniul în care activează dau dovadă de imaginaşie
sporită şi creativitate ridicată)
• Rezistenţă la constrângeri sociale (pot să nu fie de acord cu anumite
norme sociale, dar chiar dacă le resping, se adaptează şi integrează cu
uşurinţă, fiind ghidaţi de către propriul sine).
A deveni
propriul sine, sau procesul de individuare (individuaţie în unele lucrări),
este după cum spunea Jung: "conceptul central al psihologiei mele".
Aportul lui Carl Gustav Jung (1875-1961) la
dezvoltarea teoriei Sinelui este considerabil şi constituie o piatră de temelie
la realizarea edificiului promovat de Freud: conceptul de inconştient.
În viziunea
jungiană, procesul de împlinire a Sinelui este în mare măsură un demers
inconştient, cu toate că se obsevă şi o lărgire a sferei conştiinţei. Prin
contactarea Sinelui, individul se diferenţiază de restul comunităţii şi se rupe
de constrângerile sociale. Aceasta presupune că el trăieşte în societate,
respectându-i regulile, dar fără a mai fi una cu acestea, el este în acelaşi
timp unic, îşi are propria intimitate, "ultimă şi necomparabilă", el
devine "propriul sine".
Când omul
ajunge propriul Sine, se debarasează de constrângerile, normele, şi apăsările
ce-i vin din trecut, din interacţiunea iniţială pe care a avut-o cu părinţii.
Copilul mic învaţă prin imitaţie, privindu-şi părinţii începe să-şi formeze
imaginea despre sine şi despre ceea ce este înafara sa. Când omul matur ajunge
să perceapă acestă constrângere şi etalonul pe care păşeşte, este necesar să
caute a exista în completitudine, înglobând ceea ce a asimilat iniţial cu ceea
ce percepe ulterior. Dacă adoleşcentul realizează inconştient o rupere de
familie, atunci când încearcă să-şi dezvolte imaginea de sine, adultul ar
trebui să realizeze acest proces "lung şi anevoios" într-un mod
conştient. E necesar să fie acceptat faptul că există şi alt mod de a
interacţiona în viaţă decât cel în care s-a format. Tot ceea ce eludează
transformarea, devine prin însăşi starea pe care o cultivă ceva rigid. Tot ce
ne înconjoară se transformă continuu (acum mult mai repede decât se întâmpla în
trecut), iar dacă persoana adultă caută să menţină o convingere despre lume
dezedaptativă, nu numai că nu mai este pe calea spre individuare, dar are toate
şansele să devieze spre psiho-patologie.
Prin educaţie
individul devine persoană, dar prin individuare ajunge personalitate completă,
nu mai proiectează ceea ce există la nivelul umbrei în fiecare inconştient, iar
mecanismele de apărare ale eului nu mai funcţionează unidirecţional,
structuralizat, într-un mod disfuncţional şi dezadaptativ pentru individ.
În
viziune jung-iană individuarea este un proces continuu prin care omul de-a
lungul vieţii se cunoaşte şi se descoperă în diverse ipostaze. Individuare se
realizează în două etape majore:
• etapa iniţială (se termină
în jurul vărstei de 30 - 40 de ani). Aceasta presupune un individ care a reuşit
o adaptare la mediul exterior într-un mod adecvat, prin stabilirea cu cei din
jurul său a unor relaţii interpersonale autentice. Desemenea această etapă
odată parcursă se presupune că individul şi-a dezvoltat o persona (atitudinea în
exterior, "masca" socială), care însă nu se identifică cu
individualitatea personală.
• etapa finală (de la
sfârşitul etapei iniţiale până la trecere în nefiinţă). Această etapă este
caracterizată de întoarcerea atenţiei către interior, odată ce partea yang a
vieţii (tinereţea) a fost parcursă, individul poate căuta împlinire pe plan
spiritual printr-o experienţă de viaţă bogată.
Jung
susţine, că dacă pentru un tânăr căutare sinelui este un demers precoce, pentru
o persoană în vârstă este o necesitate, în această perioadă cu precădere se
poate realiza procesul de individuare.
Obiective si ipoteze
Cercetarea
pleacă de la enunţarea Qigong-ului, drept arta trăirii vieţii în armonie cu
sine şi cu ceea ce este în mediul exterior. Viaţa în sine este un proces
fasciant şi complex. Între diverşi indivizi, comunităţi, culturi,
naţionalităţi, apar diferenţe majore în reprezentarea acestora faţă de
conceptul de viaţă optimă. Inevitabil,
când se pune problema unei vieţi normale, echilibrate se aduce în discuţie
Împlinirea se Sine.
Qigong-ul,
fiind arta trăirii vieţii îşi propune pe lângă premisa de consolidarea a
sănătăţii, să coordoneze şi să susţină practicanţii pe drumul spre împlinirea
Sinelui.
Cercetarea are
în vedere să clarifice, dacă persoanele care recurg la Qigong, printr-o
exersare perseverentă, ajung la un nivel de împlinire a Sinelui mai ridicat
decât cei care nu practică. În acest sens o împlinire de Sine presupune o toleranţă faţă de ceilalţi
şi un nivel al agresivităţii redus. De aceea s-a urmărit de-a lungul cercetării
dacă practicanţii de Qigong, presupunându-se că au un nivel ridicat de
împlinire a Sinelui, au şi un nivel de agresivitate mai redus decât cei care nu
practică.
Lotul de practicanţi de Qigong
Lotul de
persoane care practică Qigong (30 subiecţi) a fost selectat în timpul stagiului
de exersare intensivă a Qigong-ului şi Taijiquan-ului în vara anului 2004, pe
baza a 2 criterii:
• fiecare subiect avea cel puţin 1 an de când începuse
practica Qigong-ului;
•
frecvenţa de practică era aproximativ zilnică.
Lotul
de control
Lotul cu care sunt comparate valorile practicanţilor de
Qigong este format din subiecţi care locuiesc în Bucureşti. Media de vârstă a acestui lot este de 39 de ani
(minima =16, maxima=50 ). Varietatea profesională este mare. Instructajul
referitor la modul de completare al testelor a fost acelaşi ca şi cel al
practicanţilor de Qigong.
Scala SLP
Scala S.L.P. (Styles of Living Preferences) a fost
elaborată în 1983 de psihologii Gail Maul de la Riverside City College şi Terry
Maul de la San Bernadino Valley College.
Acest inventar măsurare a nivelului de împlinire a
Sinelui a fost conceput pentu a reflecta trăsăturile atribuite de C. Rogers şi A. Maslow unei
personalităţi optime (,,fully functioning, ,,self-actualizing). Acest test
descrie procesul împlinirii Sinelui prin studierea modului în care indivizii
reacţionează în faţa unor diverse situaţii de viaţă.
Chestionar
de Agresivitate (AQ)
Testul a fost elaborat de către psihologii Arnold R. Buss
şi Mark Perry, într-o varintă îmbunătăţită a chestionarului de ostilitate. Testul constă într-o serie de 29 de itemi,
împărţiţi în patru indicatori agresivitatea fizică, verbală, furia şi
ostilitatea. Valorile obţinute la aceşti indicatori, prin cumularea oferă
gradul de agresivitate al persoanei în ansamblu. Acesta poate lua valori de la
29 (nivel minim), până la 145 (nivel maxim).
Concluziile
cercetării
Această
lucrare vine să deschidă un drum al cercetării ştiintifice prin instrumente
psihologie moderne - occidentale - al metodelor şi tehnicilor de Qigong
orientale, ce vizează transformarea interioară, dezvoltarea personală şi
împlinirea de Sine.
Dacă Qigong-ul şi-a dovedit din plin utilitatea în
domeniu sănătăţii, şi atingeri longevităţii, fiind în prezent agreat şi
promovat de către O.M.S. (Organizaţia Mondială a Sănătăţii), cu siguranţă
valenţele sale de optmizare psihologică şi chiar psihoterapeutică sunt prea
puţin cercetate şi mediatizate.
Prezenta cercetare a relevat aspecte ale personalităţii
despre care se poate spune cu siguranţă că Qigong-ul le dezvoltă şi aspecte
care sunt susceptibile a fi dezvoltate de către practicant, în funcţie de
însuşirile individuale caracteristice fiecăruia şi de exterioarizarea în
practică a dorinţei de a se transforma.
Aşadar, grupul de practicanţi de Qigong investigat,
prezintă un grad mai mare de împlinire a Sinelui decât lotul de control, însă
datorită neresprezentativităţii statistice a rezultatelor, concluziile nu pot
fi extinse la întreaga comunitate de practicanţi de Qigong din lume.
În schimb se observă statistic, că persoanele care
practică Qigong acordă o mai mare importanţă trăirii în contact cu interiorul
şi cu exteriorul, în prezent, aici şi acum, nu la nivelul minţii legate de
trecut sau de viitor. Acest fapt indică o bună ancorare în realitate şi
constituie un indicator important al împlinirii de Sine, cât şi un semn de
stabilitate şi normalitate psihică, ştiut fiind faptul că unele nevroze, dar în
special psihozele au drept caracteristică izolarea de realitatea exterioare şi
fuga către un univers interior paralel.
Din punct de vedere al creativităţii, punerii accentului
în viaţă pe principii morale, lotul de practicanţi de Qigong chestionat,
prezintă o tendinţă spre valori mai ridicate faţă de lotul de control, însă
datorită nereprezentativităţii statistice a acestor rezultate nu se poate
generaliza concluzia la nivelul întregii comunităţii a practicanţilor de
Qigong.
La capitolul agresivitate, lotul de practicanţi de Qigong
a obţinut diferenţe statistice clare faţă de lotul de control, acest rezultat
certificându-ne supoziţia iniţială, conform căreia Qigong-ul ca practică
spirituală ce pune accentul pe valori sociale superioare, are printre alte
efecte o scădere a gradului de agresivitate a celor care practică.
Cercetarea realizată a constiutit, pe lângă o primă
experienţă foarte importantă în domeniul cercetării ştiinţifice asupra
Qigong-ului în România, o suscitare a dorinţei epistemice de aprofundare a
acestor cercetări. Au fost deschise, cu această ocazie noi orizonturi şi noi
perspective de cercetare pentru viitor, cât şi o multitudine de idei valoroase
au apărut, acestea urmând a fi concretizate în viitoare studii ştiinţifice.
Cei care au
realizat aceste cercetări sunt:
- Maestrului de Qigong
- Cezar Culda
- Prof. univ. dc. -
coordonator: Ion Mânzat şi Prof. univ. Maria Tănase - Mânzat
- Prof. univ. şi
statistician Ioana Herseni
Sunt de părere că această metodă
tradiţională Qigong este benefică în felul ei, dar efectul asupra fiecărui
individ este sigur unic, adică în funcţie de sinele fiecăruia, de interiorul
fiecăruia. Oamenii care au trăit şi trăiesc într-un astfel de mediu au trăiri
interioare mai profunde, faţă de cei care sunt la început şi pentru care
această metodă este mai putin cunoscută şi trăită.
Mi-ar plăcea să încerc această metodă ca
şi moment de relaxare, dar trăirea şi împlinirea de sine vine din interiorul,
convingerile şi trăirile fiecăruia.
Meditaţia este, a fost şi va fi una din
trăirile deosebite care au avut mereu un efect pozitiv asupra vieţii. Ea ajută
la luarea unor decizii pozitive, şi-l apropie pe om mai mult de Divinitate, de
Dumnezeu.
No comments:
Post a Comment