ANALIZA
COMPARATIVĂ A DOUĂ SISTEME EUROPENE.
SISTEMUL DE INVĂȚAMÂNT PREUNIVERSITAR
ITALIA
- AUSTRIA
INTRODUCERE
Sistemul
de învățământ, privit ca un întreg, se referă, în mod fundamental, la
organizarea sub formă instituțională a învățământului, în acest sens, sistemul
de învățământ cuprinzând totalitatea instituțiilor ce urmăresc îndeplinirea
unor obiective educaționale. Sistemul de învățământ are un character național
și istoric, cu alte cuvinte evoluează și se dezvoltă în raport cu dezvoltarea
material și specificul cultural al fiecărei țări. Prin urmare există
caracteristici commune între sistemele de învîțământ dintre diferitele țări,
caracteristici și deosebiri ce sunt legate de condițiile cultural, sociale și
economice.
Dilemele între asigurarea
egalităţii şanselor fiecăruia şi un învăţământ de calitate, între un învăţământ formativ-creator şi un învăţământ
bazat pe informaţii, între un învăţământ care să dezvolte integral
personalitatea şi un învăţământ utilitarist cu obiective riguroase de integrare
socială şi profesională se reflectă în opţiunea pentru instituţia de formare a
cadrelor didactice.
Întreaga concepţie despre
educaţie, cu interacţiunile sale filosofice, social-culturale, politice,
opţiunea pentru un anume ideal social şi educativ, concepţia despre relaţia
dintre practicile formării şi practicile viitoare ale învăţământului, se
reflectă inevitabil în modalităţile de formare a cadrelor didactice.
Statele europene sunt de
acord în ceea ce priveşte necesitatea de a menţine şi ameliora calitatea
educaţiei şi a încuraja inovarea: toţi sunt conştienţi de rolul dinamic pe care
îl are formarea iniţială, dar mai ales cea continuă, care reprezintă un fel de
pârghie de acţiune pentru a opera reorientările necesare, când e vorba de
sisteme dinamice, aşa cum sunt sistemele educative.
Italia
Structura anului Şcolar
Vacanță
|
Învățământul
primar și învățământul secundar
|
Data
începutului de an școlar
|
Între 12
și 19 septembrie
|
Data
sfârșitului de an școlar
|
Între 9 și
16 iunie
|
Vacanța de
toamnă
|
-
|
Crăciunul
/anul nou
|
Două
săptămâni, 22/24 decembrie 6/8 ianuarie
|
Iarnă/carnaval*
|
Între 1 zi și 5 zile în Februarie/Martie
|
Primăvară/paște*
|
Cat dureaza
|
Vacanța de vară
|
12-13săptămâni, iunie-septembrie
|
Zile de sărbătoare și sărbători religiose*
|
1 Noiembrie;8 noiembrie; 25 Aprilie; 1 Mai: 2 Mai
|
*Depinde de regiune
Structura
studiilor
1.
CREȘA – primește copiii cu vârsta între
0 și 6 luni.
Creșele de stat sau private sunt
destinate copiilor de la 3 luni la 3 ani. Dispunând de cantină, copilul poate
rămâne toată ziua, în funcție de programul creșei. Baby parking pentru copii de
la 13 luni la 6 ani (în anumite centre pot fi duși și sugarii). Nu dipun de
cantină, iar copiii pot rămâne până la un maxim de 5 ore conecutiv pe zi.
Servicii educative complementare creșelor oferă spații și posibilități de joacă
și de întălnire pentru copiii însoțiți de către un adult.
2. GRĂDINIȚA – (scuola d infanzia)
primește copiii cu vârsta între 3 și 5 ani. Grădinițele pot fi de stat, de
municipiu,private.
3. ȘCOALA PRIMARĂ – primește copiii cu
vârsta între 6 și 10 ani.
4. ȘCOALA GIMNAZIALĂ – primește copiii
cu vârsta cuprinsă ăntre 11 și 13 ani.
5. LICEUL – primește adolescenții de la
14 ani în sus.
Termenul generic de Școli superioare
cuprinde: liceele, institutele tehnice și intitutele profesionale diverse
profile. Durata liceului este de 5 ani și se termină cu un examen de stat (de maturitate). În cadrul institutelor profesionale pot fi
frecvente cursuri de 3 ani care se încheie cu un examen de calificare
profesională, sau cursuri de 5 ani care se termină cu un examen de stat.
SISTEMUL DE
NOTARE
Sistemul de notare în cadrul învățământului
primar și gimnazial este format din 5 calificative: Insuficient, Bine, Foarte
Bine, Excelent, începând cu clasa a 9-a, elevii sunt punctați cu note de
trecere fiind 6. Elevii nu au carnete de note, astfel încăt notele le sunt
communicate la sfârșitul semestrului.
METODE DE
EVALUARE
Evaluare este exprimată în zecimi, iar notele sunt de
la 1 la 10. Pentru un nivel suficient, este necasară cel puțin nota 6. În cazul
în care rezultele sunt mici, școala organizează în timpul verii cursuri de
recuperare a materiei și elevii trebuie
să susțină un test de verificare înainte de începutul noului an școlar. În cazul obținerii de rezultate
positive, se pot frecventa cursurile corespunzătoare anului următor, cu toate
acestea, în cazul în care nu va promova examenele va fi nevoit să repete anul
de curs.
Fiecare an școlar este împărțit în
două părți: 1 semestru din septembrie până în decembrie și altul din ianuarie
până în iunie, în timpul celui de-al doilea semestru este prevăzut o evaluare
intermediară (martie-aprilie).
La sfârșitul celor cinci ani de
școală se sustine un examen final,examenul de stat. italia testează doar
principalele două discipline – limba de instruire și matematica dar din 2011 au
fost testate , de asemenea științele și engleza ca limbă strină.
În învățământul primar și în primul
an al învățământului secundar inferior, elevii u CES nu iau parte la testarea
națională. În al treilea an treilea an al învățământului secundar inferior,
profesorii clasei decid dacă aceștia trebuie să particie.
Austria (niederöstereich)
Structura anului Scolar
Învățământul
preuniversitar
|
|
Data
începutului de an școlar
|
5
septembrie
|
Data
sfârșitului de an școlar
|
29 iunie
|
Vacanța de
toamnă
|
27 – 31
octombrie
|
Crăciunul
/anul nou
|
24
decembrie – 7 ianuarie
|
Iarnă/carnaval
|
6-11 februarie
|
Primăvară/paște
|
31 martie - 10 aprilie
|
Vacanță intersemestrială
|
26-29 mai
|
Vacanța de vară
|
30 iunie - 5 septembrie
|
Zile de sărbătoare și sărbători religiose
|
26 Octombrie, 1Noiembrie; 2 noiembrie; 8 decembrie; 17 Mai; 7 iunie
|
Structura studiilor
1. GRĂDINIȚA – primește copiii cu vârsta între 3 și 6 ani.
Grădinițele pot fi de stat, de municipiu,private.
2. ȘCOALA PRIMARĂ – primește copiii cu
vârsta între 6 și 10 ani.
3. INVĂȚAMANT SECUNDAR INFERIOR – primește copiii cu vârsta cuprinsă între 10
și 14 ani.
4. ÎNVĂȚĂMANT SECUNDAR SUPERIOR –
primește adolescenții de la 14 la 18/19
ani.
5. Sectorul
învățămâtului profesional (Berufsbildendes Schulwesen) – 1 an
Există posibilitatea
părăsirii școlii la 15 ani, după parcurgerea unui an pregătitor de învățământ
professional. În acest caz,parcursul de formare trebuie completat prin urmare a
trei ani în cadrul unei școli profesionale.
La vârsta de zece ani,
copiii din Austria pot învăța în continuare fie la Haptschule, o instituție de
învățământ secundar inferior, fie la o Allgemeinbildende Höhere Schule, o
școală cu o orientare mai teoretică, în care se pune mai mult accent pe
performanțe. Elevii de la Allgemeinbildende Höhere Schule, pot învăță în
aceiași școală timp de opt ani (la nivel de învățământ secundar inferior și
superior), iar la absolvire susțin un
examne care le permite accesul la orice program de studii universitare din
țară. Alte instituții de învățământ
secundar superior, cu orientare mai puțin teoretică, așa numitele Berufsbildende
Höhere Schulen, organizează de asemenea examenul care permite accesul la
învățământ superior. Astfel de școli sunt în principal frecventate de elevi
care părăsesc Allgemeinbildende Höhere Schule după patru ani de studio și de
elevi cu potențial care au terminat patru ani la o Hauptschule.
Sectorul învățământului profesional (Berufsbildendes Schulwesen) cuprinde
patru tipuri de școli:
·
Clasele IX-XI/XII care funcționează
într-un sistem dual,la forma de învățământ fără frecvență, școlile profesionale
de nivel intermediar (Berufsbildende Mittlere Schulen);
·
Clasele IX-XI, școli profesionale cu
specializări în domeniul afacerilor sau în învățământ tehnic de nivel secundar
superior, menționate și mai sus, care se finalizează cu susținerea examenului
care permite accesul la învățământul superior (Berufsbildene Höhere Schule);
·
Clasele IX-XIII și Kollegs clasele
XIII-XIV care furnizează programe pentru obținerea unor calificări
profesionale, de expemplu în domeniul afacerilor internaționale sau în domeniul
contabilității, se adrezează elevilor
care temină ”Allgemeinbildene Höhere Schule” cu un certificat corespunzător de
absolvire.
SISTEMUL DE NOTARE
Sistemul de
notare e de la 1 la 5
1 – Foarte Bine
– cea mai mare notă
2 – Bine
3 – satisfăcător – indică o performanță
medie
4- Suficient – cea mai mică notă de
trecere
5 – Insuficient – cea mai mică notă
posibilă și singura ”sub medie”, care nu asigură trecerea.
METODE DE
EVALUARE
Evaluare este exprimată doar în calificative.
No comments:
Post a Comment