Tuesday, April 19, 2016

ANALIZA COMPARATIVĂ A DOUĂ SISTEME EUROPENE. SISTEMUL DE INVĂȚAMÂNT PREUNIVERSITAR ITALIA - AUSTRIA


ANALIZA COMPARATIVĂ A DOUĂ SISTEME EUROPENE.
 SISTEMUL DE INVĂȚAMÂNT PREUNIVERSITAR
ITALIA - AUSTRIA


 INTRODUCERE
Sistemul de învățământ, privit ca un întreg, se referă, în mod fundamental, la organizarea sub formă instituțională a învățământului, în acest sens, sistemul de învățământ cuprinzând totalitatea instituțiilor ce urmăresc îndeplinirea unor obiective educaționale. Sistemul de învățământ are un character național și istoric, cu alte cuvinte evoluează și se dezvoltă în raport cu dezvoltarea material și specificul cultural al fiecărei țări. Prin urmare există caracteristici commune între sistemele de învîțământ dintre diferitele țări, caracteristici și deosebiri ce sunt legate de condițiile cultural, sociale și economice.
Dilemele între asigurarea egalităţii şanselor fiecăruia şi un învăţământ de calitate, între un  învăţământ formativ-creator şi un învăţământ bazat pe informaţii, între un învăţământ care să dezvolte integral personalitatea şi un învăţământ utilitarist cu obiective riguroase de integrare socială şi profesională se reflectă în opţiunea pentru instituţia de formare a cadrelor didactice.
Întreaga concepţie despre educaţie, cu interacţiunile sale filosofice, social-culturale, politice, opţiunea pentru un anume ideal social şi educativ, concepţia despre relaţia dintre practicile formării şi practicile viitoare ale învăţământului, se reflectă inevitabil în modalităţile de formare a cadrelor didactice.
Statele europene sunt de acord în ceea ce priveşte necesitatea de a menţine şi ameliora calitatea educaţiei şi a încuraja inovarea: toţi sunt conştienţi de rolul dinamic pe care îl are formarea iniţială, dar mai ales cea continuă, care reprezintă un fel de pârghie de acţiune pentru a opera reorientările necesare, când e vorba de sisteme dinamice, aşa cum sunt sistemele educative.

Italia
Structura anului Şcolar

Vacanță
Învățământul primar și învățământul  secundar
Data începutului de an școlar
Între 12 și 19 septembrie
Data sfârșitului de an școlar
Între 9 și 16 iunie
Vacanța de toamnă
-
Crăciunul /anul nou
Două săptămâni, 22/24 decembrie 6/8 ianuarie
Iarnă/carnaval*
Între 1 zi și 5 zile în Februarie/Martie
Primăvară/paște*
Cat dureaza
Vacanța de vară
12-13săptămâni, iunie-septembrie
Zile  de sărbătoare și sărbători religiose*
1       Noiembrie;8 noiembrie; 25 Aprilie; 1 Mai: 2 Mai
*Depinde de regiune


Structura studiilor
1.     CREȘA – primește copiii cu vârsta între 0 și 6 luni.
Creșele de stat sau private sunt destinate copiilor de la 3 luni la 3 ani. Dispunând de cantină, copilul poate rămâne toată ziua, în funcție de programul creșei. Baby parking pentru copii de la 13 luni la 6 ani (în anumite centre pot fi duși și sugarii). Nu dipun de cantină, iar copiii pot rămâne până la un maxim de 5 ore conecutiv pe zi. Servicii educative complementare creșelor oferă spații și posibilități de joacă și de întălnire pentru copiii însoțiți de către un adult.
2.     GRĂDINIȚA – (scuola d infanzia) primește copiii cu vârsta între 3 și 5 ani. Grădinițele pot fi de stat, de municipiu,private.
3.     ȘCOALA PRIMARĂ – primește copiii cu vârsta între 6 și 10 ani.
4.     ȘCOALA GIMNAZIALĂ – primește copiii cu vârsta cuprinsă ăntre 11 și 13 ani.
5.     LICEUL – primește adolescenții de la 14 ani în sus.
Termenul generic de Școli superioare cuprinde: liceele, institutele tehnice și intitutele profesionale diverse profile. Durata liceului este de 5 ani și se termină cu un examen de stat (de maturitate).  În cadrul institutelor profesionale pot fi frecvente cursuri de 3 ani care se încheie cu un examen de calificare profesională, sau cursuri de 5 ani care se termină cu un examen de stat.
SISTEMUL DE NOTARE
Sistemul de notare în cadrul învățământului primar și gimnazial este format din 5 calificative: Insuficient, Bine, Foarte Bine, Excelent, începând cu clasa a 9-a, elevii sunt punctați cu note de trecere fiind 6. Elevii nu au carnete de note, astfel încăt notele le sunt communicate la sfârșitul semestrului.
METODE DE EVALUARE
Evaluare  este exprimată în zecimi, iar notele sunt de la 1 la 10. Pentru un nivel suficient, este necasară cel puțin nota 6. În cazul în care rezultele sunt mici, școala organizează în timpul verii cursuri de recuperare a materiei și elevii  trebuie să susțină un test de verificare înainte de începutul noului  an școlar. În cazul obținerii de rezultate positive, se pot frecventa cursurile corespunzătoare anului următor, cu toate acestea, în cazul în care nu va promova examenele va fi nevoit să repete anul de curs.
Fiecare an școlar este împărțit în două părți: 1 semestru din septembrie până în decembrie și altul din ianuarie până în iunie, în timpul celui de-al doilea semestru este prevăzut o evaluare intermediară (martie-aprilie).
La sfârșitul celor cinci ani de școală se sustine un examen final,examenul de stat. italia testează doar principalele două discipline – limba de instruire și matematica dar din 2011 au fost testate , de asemenea științele și engleza ca limbă strină.
În învățământul primar și în primul an al învățământului secundar inferior, elevii u CES nu iau parte la testarea națională. În al treilea an treilea an al învățământului secundar inferior, profesorii clasei decid dacă aceștia trebuie să particie.

Austria (niederöstereich)
Structura anului Scolar


Învățământul preuniversitar
Data începutului de an școlar
5 septembrie
Data sfârșitului de an școlar
 29 iunie
Vacanța de toamnă
27 – 31 octombrie
Crăciunul /anul nou
24 decembrie – 7 ianuarie
Iarnă/carnaval
6-11 februarie
Primăvară/paște
31 martie - 10 aprilie
Vacanță intersemestrială
26-29 mai
Vacanța de vară
30 iunie - 5 septembrie
Zile  de sărbătoare și sărbători religiose
26  Octombrie, 1Noiembrie; 2 noiembrie; 8 decembrie; 17 Mai; 7 iunie

Structura studiilor

1.     GRĂDINIȚA –  primește copiii cu vârsta între 3 și 6 ani. Grădinițele pot fi de stat, de municipiu,private.
2.     ȘCOALA PRIMARĂ – primește copiii cu vârsta între 6 și 10 ani.
3.      INVĂȚAMANT SECUNDAR INFERIOR  – primește copiii cu vârsta cuprinsă între 10 și 14 ani.
4.     ÎNVĂȚĂMANT SECUNDAR SUPERIOR – primește adolescenții de la 14 la 18/19  ani.
5.     Sectorul învățămâtului profesional (Berufsbildendes Schulwesen) – 1 an
Există posibilitatea părăsirii școlii la 15 ani, după parcurgerea unui an pregătitor de învățământ professional. În acest caz,parcursul de formare trebuie completat prin urmare a trei ani în cadrul unei școli profesionale.
La vârsta de zece ani, copiii din Austria pot învăța în continuare fie la Haptschule, o instituție de învățământ secundar inferior, fie la o Allgemeinbildende Höhere Schule, o școală cu o orientare mai teoretică, în care se pune mai mult accent pe performanțe. Elevii de la Allgemeinbildende Höhere Schule, pot învăță în aceiași școală timp de opt ani (la nivel de învățământ secundar inferior și superior), iar la  absolvire susțin un examne care le permite accesul la orice program de studii universitare din țară. Alte instituții de  învățământ secundar superior, cu orientare mai puțin teoretică, așa numitele Berufsbildende Höhere Schulen, organizează de asemenea examenul care permite accesul la învățământ superior. Astfel de școli sunt în principal frecventate de elevi care părăsesc Allgemeinbildende Höhere Schule după patru ani de studio și de elevi cu potențial care au terminat patru ani la o Hauptschule.
Sectorul învățământului profesional (Berufsbildendes Schulwesen) cuprinde patru tipuri de școli:
·        Clasele IX-XI/XII care funcționează într-un sistem dual,la forma de învățământ fără frecvență, școlile profesionale de nivel intermediar (Berufsbildende Mittlere Schulen);
·        Clasele IX-XI, școli profesionale cu specializări în domeniul afacerilor sau în învățământ tehnic de nivel secundar superior, menționate și mai sus, care se finalizează cu susținerea examenului care permite accesul la învățământul superior (Berufsbildene Höhere Schule);
·        Clasele IX-XIII și Kollegs clasele XIII-XIV care furnizează programe pentru obținerea unor calificări profesionale, de expemplu în domeniul afacerilor internaționale sau în domeniul contabilității,  se adrezează elevilor care temină ”Allgemeinbildene Höhere Schule” cu un certificat corespunzător de absolvire.

SISTEMUL DE NOTARE
Sistemul de notare e de la 1 la 5
1 – Foarte Bine – cea mai mare notă
2 – Bine
3 – satisfăcător – indică o performanță medie
4- Suficient – cea mai mică notă de trecere
5 – Insuficient – cea mai mică notă posibilă și singura ”sub medie”, care nu asigură trecerea.

METODE DE EVALUARE
Evaluare  este exprimată doar în calificative.


No comments:

Post a Comment