Eseu
În educație, mentoratul
este un subiect atent dezbătut și
analizat, lucru reflectat și în vasta literatură de specialitate străină, care
abordează această problematică.
În sistemul românesc de
învățământ nu au existat programe de mentorat formale până la reglemătările
aduse de noua Lege a Învățământului
(1/2011), nici la nivelul perioadei debutului professional.
Pentru atingerea
standardelor de referință specific sistemului calității în învățământ,
derularea unui program de mentorat pentru cadrele didactice debutante este de
mare importanță. Un astfel de program își propune să dinamizeze eficient
acomodarea cadrelor didactice debutante, să aibă posibilitatea să își dezvolte
competențele profesionale, să fie capabili să implementeze cât mai rapid aspecte
ce se leagă de prioritatea documentelor,
activitatea efectiv la clasă, aplicarea de strategii de predare – învățare, să
utilizeze eficient resursele materiale, să evalueze și să înregistreze
rezultatele la învățătură ale elevilor.
Mentorarul în viitor va
lua o mare amploare în sistemul educațional
românesc. Avem nevoie de mentori responsabili care să ne ajute să trăim în interiorul învățământul și nu în
exteriorul său. E imperios necesar să dezvoltăm astfel de
programe. Pentru a reconstrui o lume mai sănătoasă, este necesar ca școala
să se înhame cu energie la
sarcina ei plină de răspundere. Mentoratul
este transmiterea multor lucruri: a înţelepciunii, a încurajării, a timpului şi
a ascultării, printre altele, presupunând deprinderi specifice. Deşi a fi un
bun profesor e o condiţie pentru a deveni un bun mentor. Din punct de vedere
profesional, un mentor este extrem de important în a explica şi îndruma atât
moduri de comportament , cât şi transferul rapid de cunoştinţe.
Educația este pentru
mine, mai presus de toate, o căutare a
înțelepciunii, nu are în vedere numai performanțele și standardele, ci privește
întreaga umanitate a persoanei. Așadar, educația are scopul de a orienta
persoana umană spre căutarea înțelepciunii. În esență, ea trebuie să dezvolte
capacitatea de a căuta cu intrumente raționale și să predispună la cultivarea
discernământului, pentru ca acest adevăr să poată fi diferențiat de fals. Prin
urmare, în domeniul educaţional mentoratul în România va ajunge în anul 2020 un
punct de referinţă pentru caliatatea sistemul educaţinal, deoarece calitatea
educaţiei determină în mare măsură calitatea vieţii şi creează oprotunităţi
pentru realizarea în volum deplin a
capabilităţii fiecărui cetăţean, iar România are nevoie de lucrul acesta.
No comments:
Post a Comment