HIPERACTIVITATE
CU DEFICIT DE ATENȚIE
ADHD –ATTENTION
DEFICIT HYPERACTIVITY DESORDER
Hiperactivitate
cu deficit de atenție (ADHD), copii care nu se odihnesc niciodată, sunt într-o
permanentă mișcare, au tendința de a întrerupe vorbirea cuiva și de a vorbi
fără a fi întrebați, adesea provin din categoria copiilor abuzați, traumatizați
în copilăria timpurie, și pot ajunge de la tulburare comportamentală până la
tulburare neurobiologică. Dovezi clare de alterare semnificativă clinic a
funcționării sociale, școlare sau ocupaționale. Simptomele nu apar exclusiv în
cursul unei alte tulburări mintale.
Stările
de neliniște patologică au fost diagnosticate la copii de mai bine de un secol.
La adulți acest diagnostic nu s-a folosit însă înainte de mijlocul anilor 70. La mulți dintre copiii care au supraviețuit
pandemiei de encefalită letargică din anii 20 au persistat sechele de
hiperactivitate, impulsivitate, agresivitate, încoordonare și retardare
mintală. La adulți sechelele respective au inclus tremor marcat, neliniște
patologică și akatizie. Considerate un fel de ,,disfuncție cerebrală minimă,,
aceste complexe simptomatologice au făcut legătura cu tabloul clinic al
copiilor cu ADHD și, prin faptul că la pacienții respectivi s-au demonstrat
leziuni ale unor zone cerebrale bogate în dopamină, au arătat că leziunile
structurale pot da naștere simptomelor de neliniște, în atenție și
distractibilitate, cu perturbări consecutive ale comportamentului. Acest tip de
tulburare se referă la răspunsurile comportamentale sau emoționale diferite de
normele culturale, sociale corespunzătoare vârstei, grupului de apartenență și
care influențează negativ relațiile sociale, activitatea la clasă,
comportamentul acasă și în alte medii (școlare, loc de muncă).
Trăsăturile principale ale ADHD sunt:
-
lipsa atenției
-
lipsa concentrării
-
impulsivitatea
Bariere în calea învățării
·
Nu acordă atenția
necesară detaliilor și de aceea fac greșeli în activitatea școlară, muncă,
teme.
·
Nu au răbdare și
recepționează incorect cerințele.
·
Întâmpină dificultăți
în organizarea și rezolvarea propiei activități.
·
Evită sarcinile care
necesită efort mintal susținut.
·
Își pierd obiecte
necesare efectuării sarcinilor.
·
Finalizează cu greu
sarcinile sau le întrerup.
Caracteristici principale
·
Dificultăți de
concentrare.
·
Agitație permanentă,
mișcări dezordonate .
·
Nu stau în bănci, se
cațără aleargă.
·
De multe ori au alte
ocupații decât sarcinile școlare.
·
Vorbesc neîntrebați,
strigă, nu au răbdare, nu au răbdare, răspund înainte ca profesorul să termine
de pus întrebarea.
·
Devin foarte agitați,
distrași, anxioși, perturbă liniștea clasei.
·
Își pierd sau uită
obiecte personale, uită să își facă temele sau alte activități zilnice.
·
Au dificultate în a
finaliza o activitate trecând nemotivat de la o activitate la alta.
·
Se integrează greu și
nu respectă regulile, nu pot lucra în echipă și nu sunt acceptați de grup.
·
Se antrenează cu
dificultate într-o activitate impusă.
·
Par să nu asculte
atunci când le vorbești.
ADHD la copii de vârstă
preșcolară:
·
Neliniște motorie.
·
Agresivitate.
·
Împrăștie lucrurile
·
Curiozitate de
nestăpânit.
·
Fără frică (se poate
răni pe sine sau pe ceilalți).
·
Nivel scăzut de
complianță.
·
Întrerupe pe ceilalți.
·
Cere foarte multă
atenție, argumentează, până la a deveni plictisitor.
ADHD la vârsta școlară:
·
Distras cu ușurință.
·
Face greșeli din
neglijență la temele școlare.
·
Rezultate slabe la
școală
·
Frecvent chemat la
discuții cu dirigintele.
·
Răspunde înainte ca
întrebările să fie încheiate.
·
Întrerupe sau
deranjează ora.
·
Încredere scăzută în
sine.
·
Pierd lucruri.
·
Agresivitate.
·
Dificultăți de a iniția
sau menține relații cu ceilalți copii.
·
Nu își așteaptă rândul.
·
Percepția de
,,imaturitate,,
·
Predispus la accidente.
ADHD la adolescenți:
·
Pot avea un sentiment
de tensiune interioară, mai degrabă decât hiperactivitate.
·
Încăpățânați, dezorganizare
în activitatea școlară, ,, follow up,, insuficient.
·
Nu pot lucra
independent.
·
Relaționare dificilă.
·
Dificultăți specifice
de învățare.
·
Comportamentul este
dificil de modificat de recompensa sau pedeapsa.
·
Angajat în activități
cu risc (viteză, abuz de droguri, sex neprotejat)
·
Incapacitatea de a
respecta autoritatea.
ADHD este una din cele mai frecvente
tulburări de comportament din copilărie și adolescență, cuprinzând între 5-10%
populație.
Cauzele tulburărilor de comportament:
Interne
: la nivel cerebral
Externe:
factorii psihogeni (stilul parental autoritar, indiferent, supraprotector
rejectiv sau punitiv), factorii nepsihogeni (traumatisme craniene, intoxicații
cu diferite substanțe).
Simptomele
ADHD-ului includ niveluri diferite de neatenție, hiperactivitate și
impulsivitate.
ADHD prezintă trei
subtipuri:
-
Subtipul predominant neatent (ADD)
-
Subtipul predominant hiperactiv/impulsiv (H/I)
-
Subtipul combinat (CT)
Criteriile
de diagnosticare ale subtipurilor ADHD-ului:
1.
Subtipul predominant neatent (ADD) în care 6 (sau mai multe) dintre cele 9
simptome de pe scala de ,, neatenție,, persistă cel puțin 6 luni:
-
adesea nu reușește să-și mențină atenția susținută asupra detaliilor .
-
frecvent nu reușește să-și mențină atenția asupra sarcinilor .
-
adesea pare a nu asculta ceea ce i se spune.
-
are dificultăți în a urma instrucțiunile și cerințele unei sarcini, astfel nu
reușește să ajungă la rezultatul final într-o problemă.
-
adesea întâmpină dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților.
-
frecvent evită sarcinile care necesită atenție susținută.
2.
Subtipul predominant hiperactiv impulsiv (H/I) în care sunt prezente și
persistă cel puțin 6 luni, 6 ( sau mai multe) dintre cele 9 simptome de pe
scala de ” hiperactivitate-impulsivă”:
-
adesea dă din mâini sau din picioare sau se foiește pe scaun ( la adolescenți
poate fi limitat la sentimentul subiectiv de neliniște).
-
are dificultăți în a rămâne așezat când i se cere să facă astfel.
-
de multe ori se angajează în activități periculoase corporal, fără a lua în
considerare consecințele posibile (nu cu scopul de a da emoții), de exemplu
aleargă pe stradă fără a fi atent.
-
adesea are dificultăți în a se juca liniștit.
-
pare a fi tot timpul pe picior de plecare.
-
frecvent vorbește excesiv de mult.
-
adesea răspunde înainte ca întrebarea să fie complet formulată.
-
de cele mai multe ori are dificultăți în a-și aștepta rândul în jocuri sau situații
de grup.
-
frecvent întrerupe sau deranjează pe ceilalți în activitățile sau discuțiile
lor.
3.
Subtipul combinat (CT) în care sunt prezente pentru cel puțin 6 luni, 6 dintre
simptomele de pe ambele scale (DSM IV).
TULBURĂRI DE COMPORTAMENT ASOCIATE CU ADHD
Cele
mai frecvente tulburări asociate sunt cele de conduită (CD) și
opoziționist-sfidătoare (ODD).Tulburări de conduită (CD) și
poziționist-sfidătoare (ODD) par să fie mai frecvent asociate la subtipul
Combinat și Hiperactiv/Implusiv. La aproximativ 30% din cazurile cu ADHD (în
special la cei cu tulburare asociată de conduită – CD), tulburarea se poate
dezvolta în CD sau abuz de substanțe (SUD). Cei mai mulți dintre copiii cu CD
au trecut de ODD, iar indivizii cu CD și cei cu tulburare de personalitate de
tip antisocial (ADP) sunt mai expusi la abuz de substanțe, dar și alte
categorii de indivizi care prezintă scoruri ridicate la trăsătura de
personalitate ” căutarea noului”. Există două tipuri de tulburări de conduită:
-
Tipul 1 caracterizat de
agresivitate afectivă necontrolată și presupune depresie și anormalități în
funcționarea serotonergica.
-
Tipul 2 este caracterizat prin ”agresivitate
rece ” și se dezvoltă la adult în personalitate socială. Tulburările de
conduită sunt relaționate cu ADHD cu care împart același polimorfism genetic,
dar presupun și un polimorfism al genei receptorului de serotonină. S-a dovedit
existența unei asociații între comportamentul agresiv și disfuncția
serotonergica la pacienții diagnosticați pe Axa 1 a DSM-IV cu forme medii de
comportament agresiv.Studii ulterioare au evidențiat faptul că o funcționare
redusă a sistemului serotonergic deși este caracteristică indivizilor ce
manifestă comportament agresiv, auto-agresiv, tulburare de tip bordeline și
abuz de alcool, este răspunzătoare de componenta impulsivă, și nu de
comportamentul agresiv în sine. Agresivitatea este relaționată în conentrații
ridicate de testosteron și scăzute de cortizol.
STRATEGII ȘI INTERVENȚII UTILE
·
Asezați copiii cu ADHD
în apropierea elevilor care sunt acceptați de colectiv ca modele pozitive,
încurajaţ-i să coopereze în învațare.
·
Așezați în clasă copiii
cu ADHD în primele bănci astfel încât să nu le distragă atenția restul
colectivului.
·
Evitați stimulii
externi, nu așezați copiii cu ADHD în apropiere de uși, ferestre, sau zone
intens circulate.
·
Nu le schimbați locul
în clasă prea des, nu schimbați orarul, și încercați să nu îi întrerupeți prea
mult.
·
Mențineți contactul
vizual în timp ce transmiteți sarcina.
·
Vorbiți clar, pe scurt
și fiți consecvent.
·
Evitați sarcinile multiple și complexe și
monitorizați-i frecvent.
·
Asigurați-vă că elevii
au înțeles sarcina și rolul lor.
·
Repetați dacă este
cazul într-o manieră calmă și pozitivă.
·
Ajutați copii cu ADHD
să se simtă comfortabil când pun întrebări sau au nevoie de ajutor.
·
Reduceți treptat asistența.
·
Elaborați programe
individuale de lucru.
·
Asigurați-vă că testați
cunoștințe nu persoane și comportament.
·
Acordați timp mai mult
pentru îndeplinirea sarcinilor.
·
Încurajați pe cât
posibil părinții să stabiliească acasă zone de învățare și să îi ajute cu
organizarea materialelor de învățare.
AJUTOR,
ADAPTĂRI ȘI /SAU INTERVENȚII ALE UNOR PERSOANE SPECIALIZATE.
Elevii
cu ADHD au nevoie de planificare diferențiată a curriculumului diferențiat și
metode de abordare și terapie adaptate.
Unii elevi vor:
- beneficia de programe de terapie
pentru tulburări emoționale și de comportament.
- (terapie ocupațională, terapie de
relaxare, meloterapie) elaborate de specialiști beneficia de consiliere școlară
și de sprijin specializat pentru finalizarea sarcinilor.
- necesită sprijinul familiei prin
colaborarea acesteia cu școala și cu specialiști (consiliere, psiholog,
terapeut).
PRINCIPII DE CORECTARE
-
Dați copilului întări
imediate!
-
Pentru a determina
copilul să continuie o sarcină pe care a început-o dar pe care o consideră
plictisitoare și fără nici un beneficiu imediat, oferiți-i acestuia
feedback-uri și întări pozitive care să facă sarcina mai atractivă, iar dacă
schimbă sarcina fără a o finaliza puteți să-i dați și mici pedepse. Întăririle
pozitive pot fi laude sau complimente. Uneori aceste complimente sunt bine sa
fie însoțite de afecțiuni fizice.Indiferent de tipul de feedback utilizat, cu
cât il oferiți mai repede cu atât este mai eficient.
-
Oferiți copilului
feedback-uri cât mai frecvente.
-
Feedback-urile date
imediat sunt foarte folositoare însă devin și mai eficiente dacă sunt oferite
frecvent. Când sunt utilizate excesiv acestea pot devenii iritante pentru copil
și sunt obositoare pentru dumneavostră.
-
Încurajați și oferiți
copilului recompense cât mai mari.
-
Pentru a-l încuraja să
facă o activitate, să respecte reguli, să se comporte frumos copilul hiperactiv
are nevoie de recompense mai mari decât
ceilalți copii. Aceste recompense pot include afecțiuni fizice,
privilegii, gustări speciale, recompense materiale.
-
Stimulați înainte de a
pedepsi.
-
Deseori părinții
educatorii își pedepsesc copiii când aceștia sunt neascultători sau când nu se comportă frumos. Acest lucru este cât
se poate de normal pentru copiii fără ADHD
care greșesc rar și primesc puține pedepse, dar pentru cei cu ADHD care
greșesc mai mult nu mai este ceva normal. Pedeapsa în absența recompensei nu
este foarte eficientă pentru schimbarea comportamentului. Uneori aceast lucru
poate duce la resentimente, iar în unele situații copiii vor încerca să
lovească și ei, să se răzbune pentru pedeapsa excesivă. De aceea este foarte
important ca părinții/educatorii să aibă în minte întotdeauna regula ”pozitiv
înainte de excesiv”. Această regulă se referă la faptul că atunci când dorim să
schimbăm un comportament nedorit, mai întâi alegeți comportamentul pozitiv cu
care vreți să îl inlocuiți. Când acesta apare, lăudați și recompensați copilul
pentru el, abia apoi încercați să aplicați treptat pedepse pentru cel nedorit. Întotdeauna
la copiii hiperactivi trebuie pus în balanță pedepsele și recompensele, iar
procentul adecvat ar fi de o pedeapsă la doua-trei recompense sau stimulări.
-
Organizați-i timpul
atunci când considerați că este necesar.
-
La copiii hiperactivi
stimuli intern al timpului și al viitorului se formează mult mai tărziu. Ca o
consecință a acestui fapt ei nu pot răspunde unor cerințe care implică limita
de timp sau pregătirea pentru viitor, ca și ceilalții copii. Ei au nevoie de un
reper exterior care să se refere la perioada de timp în care trebuie să facă o
anumită sarcină. Pentru sarcini mai complexe și care necesită un timp
îndelungat cum ar fi citirea unei cărți sau realizarea unor proiecte pe care
copilul le are de făcut ca și temă, sarcina va trebui împărțită în pași mai
mici în așa fel încât copilul să realizeze în fiecare zi o anumită parte din
aceasta.
-
Oferiți informații
utile la locul de desfășurare a activităților.
-
S-a observat că este
foarte folositor să plasezi o informație în forma ei fizică, la locul de
desfășurare a sarcinii. De exemplu, dacă copilul își face tema pe masa de
bucătărie, pentru a fi mai ușor supravegheat, puneți pe masă o foaie cu
următoarele reguli importante: - Concentrează-te pe sarcină,
- Nu pierde timpul,
- Cere ajutor dacă ai
nevoie,
- Fă toată tema,
- Când ai terminat verifică
din nou.
- Aceste reguli se modifică în funcție de
sarcina pe care o are de îndeplinit copilul.
- Oferiți-i o sursă de motivație externă.
- Copiii cu ADHD nu sunt capabili să-și
interiorizeze motivația atunci când au de a face cu sarcini plicticoase sau
care necesită foarte mult efort. Acest deficit (în ceea ce privește motivația
intrinsecă), poate fi depășit dând copilului motivație extrinsecă cum ar fi : stimulări,
recompense, reîntărindu-i încrederea în sine etc.
- Găsiți modalități cât mai concrete de
rezolvare a problemelor.
- Copiii hiperactivi, nu sunt la fel de capabili,
ca ceilalți copii, să utilizeze informațiile mentale, atunci când trebuie să se
gândească la o anumită situație sau problemă. În acest caz ar fi de mare ajutor
găsirea unor modalități de reprezentare a problemei și a soluțiilor alternative
de rezolvare într-un mod cât mai concret. Se recomandă brainstormingul (copilul
scrie cuvântul cheie și de la el tot ceea ce îi trece prin minte). Este foarte
important ca în rezolvarea de probleme părinții/educatorii să găsească un mod
prin care să transforme oarecum problema sau unele părți ale acesteia în ceva
fizic, pe care copilul îl poate atinge sau manipula.
-
Luptați pentru consecință.
-
Ca si părinte/ educator este foarte important să folosiți întotdeauna aceleași
strategii în ceea ce privește organizarea sau dirijarea comportamentului
copilului.
-
Copilului hiperactiv nu –i lipsește nici inteligența, nici capacitățile și nici
rationametul; de aceea doar prin faptul că vorbești cu el nu se va schimba
problema de natură neurologică pe care o are și care îl face să fie atât de
dezinhibat. Acest copil este mult mai sensibil la consecințe și la recompense,
la feedback-uri decât la raționalizări. Prin urmare se recomandă să reacționați
repede și frecvent; lucru ce va determina ca și copilul să se comporte cât mai
bine. Dacă continuați doar să vorbiți veți agrava doar situația și nu veți creşte
complianța.
-
Planificați dinainte situațiile problemă.
-
Știind cum se va comporta copilul într-o problemă, este bine să le anticipați
și să vă gândiți cum să le rezolvați.
-
Înainte de a intra într-o situație problemă se recomandă următorii pași:
·
I : Opriți-vă înainte
de a intra într-o posibilă situație problemă cum ar fi de pildă un magazin, un
restaurant, o biserică sau o vizită la niște prieteni sau vecini.
·
II : Revizuiți împreuna
cu copilul două sau trei reguli la care el are dificultăți în a le respecta
într-o situație. Exemplu: ”Stai lângă mine” ; ”Nu cere nimic”; Fă ceea ce îți
spun”. Nu-i dați explicații lungi ci doar expuneți regula după care puneți
copilul să o repete.
·
III :Stabiliți
recompense
·
IV: Explicați pedeapsa
care-i poate fi aplicată dacă nu respectă regulile.
·
V : Urmați-vă planul stabilit de cum intrați
în posibila situație problemă, dar nu uitați să oferiți copilului feedback-uri
frecvente și imediate dacă respectă cele stabilite. Dacă trebuie dați-i și mici
pedepse pentru violarea anumitor reguli.
-
Păstrați o perspectivă
neutră.
-
Aflându-se într-o
situație greu de controlat s-ar putea ca părintele să-și piardă perspectiva
pozitivă asupra problemei. Astfel ei se pot rușina, supăra sau chiar înfuria
atunci când primele încercări de a repune situația sub control eșuează. În
aceste situații trebuie să țineți seama că dumneavoastră sunteți profesorul,
adultul și antrenorul acestui copil care are nevoie mai mare de ajutor decât
ceilalți copii. Dacă cineva trebuie să-și păstreze înțelepciunea acela trebuie
să fiți dumneavoastră. Prin urmare un mod de a nu lăsa aceste situații să vă
afecteze este acela de a menține o distanță psihologică față de probleme
copilului.
-
Nu individualizați sau
personalizați tulburarea copilului.
-
Practicați iertarea. Practicarea
iertării este cel mai important principiu, dar adesea cel mai greu de
implementat în viața de zi cu zi.
TRATAMENT
Tratamentul
homeopat al ADD/ADHD este foarte diferit de cel convențional. Există
aproximativ 2600 de remedii homeopate, spre deosebire de doar câteva
medicamente alopate, care pot oferi soluții efective pentru mulți copii. Existând
această alternativă, Ritalinul și celelalte medicamente similare ar trebui
folosite ca o ultimă alegere. Există o relație directă între hiperactivitate și
o nutriție deficitară.Copiii deseori mănâncă dulciuri și alte alimente foarte
rafinate (hot-dog, dulciuri, băuturi răcoritoare, etc) care conțin cantități
mari de zahăr și substanțe foarte procesate care agravează simptomele de
hiperactivitate. Aceste alimente de obicei conțin coloranți și conservanți
artifciali cum ar fi BHA, BHT, sodium benzonate și salicilați care sunt
cunoscuți ca aditivi alimentari cu riscuri mari pentru sănătate. Alte cauze
posibile ale ADD sunt intoxicațiile cu plumb sau aluminiu sau hipersensibilitatea
unor copii la aspartam. Pentru tratarea copiilor cu ADD este necesară o
echilibrare între fizicul, psihicul și nutriția acestor copii. Deseori o simplă
schimbare în dietă, limitarea folosiri TV-ului, PC sau video-game-ului,
rezolvarea unor conflictela școală sau acasă pot avea rezultate foarte bune.
Homeopatia
tratează ADD ca parte a unei probleme cronice. Consultația trebuie să
urmărească cu atenție egală toate problemele legate de copil, incluzând toate
simptomele fizice sau psihologice prezente. Pe homeopat nu îl interesează
diagnosticul de ADD, el trebuie să găsească un remediu care să corespundă
tuturor simptomelor prezentate de copilul aflat în fața lui și acel remediu
individualizat, bine ales va produce în câteva luni schimbarea profundă pe care
părinții o așteaptă uneori de anii de zile. Rezultatul nu va fi instantaneu
însă efectele se vor observa de la începutul tratamentului și vor fi din ce în
ce mai stabile. Ameliorarea va fi atât pe plan psihologic cât si pe plan fizic,
astfel încât dacă copilul suferă pe lângă ADD și de dureri de cap, constipație,
astm, etc. , toate simptomele se vor atenua în același timp. Copilul nu va
deveni depresiv, nu-și va pierde apetitul, somnul sau ”scânteia” și (ceea ce
este mai important) nu se va transforma într-un ”zombi”.Remediile homeopate au
gust bun și copiii vor mai cere, ele pot fi luate la începutul tratamentului
fără să interacționeze cu tratamentul alopat existent.
TRATAMENTUL MEDICAMENTOS
Psihostimulente;
Amfetamină; Metilfenidat; Pemolin; Antidrepesive; Inhibitori ai recaptării cu
specificitate noradrenergică; Inhibitori specifici ai recaptării serotoninei;
Setralină; Venlafaxină; Antipsihotice. Produs netriciclic, efecte dopaminergice
și noradrenergice. Acțiuni neselective, în special asupra noradrenalinei și
serotoninei. Aplicații transdermice, numai la adulții cu ADHD.
Psihostimulentele au o serie de dezavantaje. Unul dintre acestea este durata de
acțiune scurtă, datorată timpului scurt de înjumătățire plasmatică (2-5ore;
metilfenidat; amfetamină), dar și fenomenul de tahifilaxie (reducerea rapidă a
efectului clinic în condițiile unor concentrații plasmatice încă destul de
ridicate). În cazul metilfenidatului sunt disponibile o serie de preparate mai
noi care se bazează pe sisteme relativ complexe de furnizare a medicamentului.
Cu toate acestea, tratamentul cu psihostimulente necesită, în general, 2-3
administrări pe zi, adeseori fiind necesar ca pacientul să își administreze
doza de medicament la școală, cu toate dezavantajele care decurg din acest
lucru în privința balanței dintre complianță și neetichetarea ca ”bolnav”.
BIBLIOGRAFIE
·
Dragoş Carneci, ”Demascarea
secolului; Ce face creierul din noi?”
(2004)
·
Viorica Alexandru,
„Manual de bune practici pentru părinţi cu copii diagnosticaţi cu tulburări de
deficit de atenţie şi hiperacticitae” (traducere)
·
Păunescu , Ctin
„Deficienţă mintală şi procesul învăţării”, EDP.bucureşti, (1977)
No comments:
Post a Comment